Mats tankar om Telia

Mats tankar och åsikter om Telia

20 maj 2005

Bara problem med Telia

Som aktieägare i Telia, så ska man nu förlora pengar.

Telia har fått en massa miljarder "över" och vill köpa tillbaka en del av sina aktier för 55 kronor styck.

Vi som var med från början betalade betydligt mer för våra aktier, så säljer man aktier för 55 kr styck, så förlorar man på det.

Alternativt, så kan man sälja sina säljrätter och även då förlorar man på det.

Visserligen förlorar man inte så mycket men ändå.

Det hade varit bättre om Telia satsar en ynka andel av de pengarna för att modernisera den uråldriga teknik man har jämfört med konkurrenterna, som jag skrev om den 27 april. Det kostar inte speciellt mycket men skulle helt klart uppskattas av oss kunder.

Då skulle de kunna köpa in en riktig e-postserver, så att e-postprogrammet i telefonen kan läsa e-posten direkt från den istället för den webbmaillösningen de har idag (eller varför inte ha kvar båda lösningarna).

Då skulle de kunna ta hjälp av några konsulter som ordnar så att man kan ringa med refillkort från utlandet och få kostnaden dragen från refillkortets saldo i första hand och med faktura om det inte finns pengar på refillkortet. Kvalificerade konsulter är inte så dyra i sammanhanget. Det kostar mer (i kundflykt) om Telia inte tar in kompetent folk, när de själva saknar kvalificerad personal för jobbet.

Två små billiga förbättringar som skulle uppskattas av kunderna. Som delägare i Telia, så tycker jag helt att "vi" ska satsa på det här.

Nåja, eftersom jag annars kommer att få frågan, så har jag sålt mina säljrätter, så jag behåller således mina aktier. Det verkade ge minst förlust (har ingen reavinst att kvitta en aktieförsäljningsförlust för).

För ev kommentarer hänvisas till Mats tankar