Mats tankar om Telia

Mats tankar och åsikter om Telia

28 april 2005

Telias Kontantkort

Om man har mobilabonnemang med pott och inte ringer så mycket så får man snart rätt mycket i potten att ringa för. När man fick möjlighet att konvertera abonnemangskort till refillkort, så gjorde jag det. Problemet med refillkort hos Telia visade sig vara att man inte kunde ringa nummerupplysningen, trots flera tusen på kortet. Att ringa från utlandet kunde man glömma. Numera så kan man teckna ett avtal som gör att man kan ringa från utlandet med refillkort - fast man faktureras för samtalen. - Varför kan ni inte dra kostnaden från kortet i första hand och enbart fakturera om saldot inte räcker? undrade en blåögd Mats. - Nej, det går inte av tekniska skäl, fick jag som svar. Med tanke på hur lätt det här är rent tekniskt, så börjar man ju att ifrågasätta Telias kompetens. Kan inte deras tekniker/programmerare klara en så enkel sak? Exempelvis Vodafone klarar ju av det. Vid närmare undersökning, så visar det sig att Telia ser vinsten i att kunna fakturera, för då får du ju betala samtidigt som Telia kan fortsätta att "låna" pengarna på ditt refillkort och räntefria lån är ju trevligt - tycker Telia. Har du 3G-simkort, så vägrar de att ens låta dig beställa "fakturaalternativet". När du har en "modern" 3G-telefon, så finns ofta ett e-postprogram i telefonen, som använder pop/smtp för att hämta breven. Det fungerar exempelvis med Vodafone men inte med Telia, för Telia har en "gammeldags" webbmaillösning. Samma sak här, Telia tjänar mer pengar på att du måste surfa in på några sidor för att läsa posten, jämfört med om de hade tillhandahållit en mailserver med pop/smtp. Hå hå, ja ja, jag får väl vänta tills jag lyckats ringa upp saldot och byta till en kompetent och generös (dvs icke-snål) teleoperatör efter det. Jag är inte förvånad över att Telias aktiekurs fortfarande är så mycket lägre, än kursen var när staten sålde ut 49%. Jag misstänker att kunderna flyr Telia pga deras sämre tekniska lösningar och dess sätt att behandla sina kunder. Så skaffar man inte nya kunder och så behåller man inte sina gamla kunder.

För ev kommentarer hänvisas till Mats tankar